Ministři EU schválili novou normu Euro 7. V jaké variantě?

Publikoval(a) admin dne

V pondělí 25. září 2023 ministři EU zodpovědní za konkurenceschopnost schválili novou emisní normu Euro 7. Na sociální síti X(dříve Twitter) to oznámil český ministr dopravy Martin Kupka. Konečný schválený kompromis označil za velký úspěch. Emisní limity pro osobní i nákladní auta nejsou nakonec tak přísné jako v původním návrhu. Rovněž se podařilo dojednat delší časový rámec zavedení normy Euro 7.

Pokračovat ve čtení: Ministři EU schválili novou normu Euro 7. V jaké variantě?

O zmírnění limitů velmi usilovala Česká republika, dnes na jednání v Bruselu ji spolu s Martinem Kupkou zastupoval i ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.

Evropská komise (EK) chtěla pomocí normy Euro 7 dále omezit emise automobilů se spalovacími motory. Nakonec se ale na stole objevil kompromisní dokument, který byl pro Českou republiku přijatelný. Původní návrh právě Česká republika velmi kritizovala. Proti dřívější a podle zástupců autoprůmyslu nerealistické variantě Euro 7 se postavilo osm zemí. Česko vedlo koalici stejně smýšlejících států, ve které byly ještě Francie, Itálie, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Polsko a Slovensko. S posledním návrhem normy, se kterým minulý týden v pátek přišlo španělské předsednictví, byly ale tyto země nakonec spokojené.

Současná podoba kompromisu, který přineslo Španělsko, znamená opravdu výrazný posun k tomu, aby byla tato norma efektivní a aby dokázala nadále zajistit konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a dostupnost mobility pro celou veřejnost v EU,“ uvedl před dnešním jednáním Kupka. „Klíčové změny se dotýkají jednak návratu k normě Euro 6 v případě emisí z výfuků, zároveň se ale významně změnily a zjednodušily podmínky pro testování i u nákladních vozidel,“ dodal. Původní podoba normy Euro 7 by podle něj znamenala „vážné ohrožení pro automobilový průmysl i vážné ohrožení pro dostupnost zejména těch nejmenších osobních vozidel“.

Platnost emisního nařízení Euro 7 měla přijít u osobních automobilů už v polovině roku 2025, pro nákladní vozidla o dva roky později. Řada unijních zemí to ale považovala za nereálné. Automobilky si stěžovaly, že nebudou mít na přípravu změn dostatek času. Kompromis proto původní harmonogram prodloužil. Nyní počítá se zavedením opatření 30 měsíců od vstupu normy v platnost u nových modelů osobních vozidel a 42 měsíců u stávajících modelů. U nákladních aut to má být 48 měsíců, respektive 60 měsíců.

Euro 7 je pro Českou republiku velmi důležitou normou. „Z mého pohledu je to nejen dobrý návrh a dobrý kompromis, ale také důležitý návrh. My jsme si od začátku vědomi významu automobilového průmyslu pro Českou republiku, který tvoří deset procent HDP a více než 20 procent exportu, i proto jsme byli tažnou silou skupiny stejně smýšlejících zemí,“ uvedl před dnešním jednáním český ministr průmyslu Josef Síkela.

.


0 komentářů

Napsat komentář

Avatar placeholder