Reakce na odpověď M. Jurečky ke zrušení institutu doby čekání mezi spoji v autobusové dopravě

Publikoval(a) admin dne

Odborový Svaz Dopravy zveřejňuje reakci na dopis, který obdržel jako odpověd ministra práce a sociálních věcí M. Jurečky k výpovědi institutu čekání NV 589/2006.

Ing. Marián Jurečka
místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR
Na Poříčním právu 376/1
128 00 Praha 2 – Nové Město

V Praze, dne 15. 4. 2025

Vážený pane místopředsedo vlády,
v reakci na Váš dopis ze dne 11. 4. 2025 pod č. j. MPSV-2025/58255-523/1, uvádíme následující.

Doba čekání mezi spoji byla na základě dohody mezi sociálními partnery upravena v návaznosti na další parametry, které dotvářely celkový obraz sociálního smíru. Mezi podstatnými parametry figurovalo:

1. zařazení řidičů do 5. skupiny prací pro účely zaručené mzdy,
2. využití doby čekání v rozsahu nejvýše 15 % celkové pracovní doby řidičů,
3. uzavření kolektivní smlouvy vyššího stupně.

Ani jeden z uvedených bodů nebyl zachován vzhledem k tomu, že:

a) Zaručené mzdy byly k 1. lednu 2025 zrušeny.

b) Doby čekání mezi spoji jsou ze strany zaměstnavatelů masivně zneužívány, rozsah této doby dosahuje až 1800 hodin ročně, tedy až 150 hodin měsíčně. Celková týdenní pracovní zátěž řidičů včetně práce přesčas dosahuje až 82 hodin týdně! Tento stav, se všemi svými negativními pracovními, sociálními a bezpečnostními dopady, je zcela alarmující a neměl by Vás nechávat lhostejným.

c) Kolektivní smlouva vyššího stupně nebyla uzavřena.

Váš akcent na sociální smír a nutnost dosažení souladu obou sociálních partnerů je lichý a pokrytecký. Jádro současného problému spočívá v rozhodnutí vlády ČR:
− zastavit růst zaručené mzdy v letech 2023 a 2024 a
− zcela zrušit zaručenou mzdu k 1. lednu 2025.

Uvedená rozhodnutí rozhodně nebyla přijata na základě souhlasu sociálních partnerů, nýbrž navzdory zásadnímu nesouhlasu zástupců zaměstnanců. Obě rozhodnutí ve svém důsledku znamenají snížení příjmů tisíců zaměstnanců o desetitisíce Kč ročně.

K definitivnímu rozpadu sociálního smíru došlo v důsledku toho, že zaměstnavatelské organizace, které 30. května 2024 podepsaly Memorandum, odmítly uzavřít kolektivní smlouvu vyššího stupně, k jejímuž uzavření se v Memorandu zavázaly. Toto jednání považuje Odborový svaz dopravy za cynické a vypovídající o nemožnosti dále seriózně jednat.

Váš odkaz na možnost podat návrh na určení zprostředkovatele podle § 11 zákona o kolektivním vyjednávání musíme hodnotit jako ryze alibistický. Odborným zaměstnancům Vámi řízeného úřadu je dobře známo, že v důsledku možnosti podávání obstrukčních opravných prostředků proti rozhodnutí ministerstva se z řízení před zprostředkovatelem stal zcela dysfunkční nástroj.

Za jediné řešení nastalé situace považujeme urychlené legislativní kroky směřující ke zrušení institutu doby čekání mezi spoji, k čemuž Vás opakovaně vyzýváme a současně deklarujeme plnou připravenost v tomto procesu poskytovat součinnost.

Tato úprava obsažená v nařízení vlády, odporuje zákonu i právu EU, což ostatně ve svém vyjádření nepřímo připouštíte. Pokud by se v důsledku kolapsu sociálního smíru zaměstnanci vůči svým zaměstnavatelům domáhali zaplacení hodin evidovaných jako doba čekání, soudy by tuto podzákonnou úpravu podle našeho názoru nemohly aplikovat.

S pozdravem
Luboš Pomajbík
předseda OSD

Otevřený dopis M. Jurečkovi ke zrušení institutu doby čekání mezi spoji v autobusové dopravě

Tisková zpráva ze 4. Sněmu předsedů výborů základních organizací OSD

Rozhovor s předsedou OSD na téma autobusové dopravy


0 komentářů

Napsat komentář

Avatar placeholder