DENÍK.CZ: 82 hodin týdně? Řidiči linkových autobusů končí, vadí jim přesčasy i čekání
Za mnohahodinová čekání mezi spoji nedostávají řidiči autobusů adekvátně zaplaceno. Padají slova o zneužívání řidičů skrytými přesčasy. Podle odborářů tisícům zaměstnanců v hromadné dopravě dochází trpělivost a mnozí odcházejí. K nápravě vyzvali otevřeným dopisem ministra práce Mariana Jurečku, ale řešení ani dohoda s dopravci nejsou v současné době na stole.
Najít řidiče linkové autobusové dopravy v Česku je pro firmy stále těžší. Místo za volantem opouštějí ve stále kratších intervalech. Předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík se však nediví, že mnozí řidiči po zkušenostech odcházejí raději pracovat například do skladu nebo k pásu. „Fluktuace je obrovská. Někteří zaměstnavatelé to řeší pracovníky ze zahraničí,“ řekl Deníku.
Řidiči příměstské a meziměstské dopravy toho mají dost, problémy se ale podle nich táhnou už déle. „Aktuálně jádro problému spočívá v rozhodnutí vlády zastavit růst zaručené mzdy v letech 2023 a 2024 a zcela zrušit zaručenou mzdu k 1. lednu 2025. Ve svém důsledku to znamená snížení příjmů tisíců zaměstnanců o desetitisíce korun ročně,“ tvrdí Pomajbík.
Spor, který se má dotýkat více než 10 tisíc zaměstnanců, je zvlášť o institut čekání mezi spoji. Odměna za to je u řidičů od loňska navázána na koeficient 1,25násobku minimální mzdy – letos má činit minimálně 155 korun za hodinu. Dle dřívější dohody se však nezapočítává do pracovního výkonu.
Celý článek na https://www.denik.cz/doprava/ridici-autobusu-odchod-doprava-prescasy-cekani.html
0 komentářů