21. června – den proti únavě řidičů – Přidej se i Ty!

Publikoval(a) admin dne

Den boje proti únavě řidičů – 21. června – řidiči a řidičky autobusů a kamiónů potřebují odpočinek

Proč zrovna 21. června? Tento den je dnem, kdy:
Délka dne činí přibližně 16 hodin a 20 až 27 minut (v závislosti na místě v ČR)
Délka noci činí přibližně 7 hodin a 33 až 40 minut (v závislosti na místě v ČR)

Například pro Prahu bývá východ slunce kolem 4:50 SELČ a západ slunce kolem 21:17 SELČ.

Jedná se tedy o nejdelší den a zároveň nejkratší noc v roce. Bohužel pro řidiče autobusů často délka jejich odpočinku nepředstavuje ani zmiňovaných 7 hodin a 40 minut. Ptáte se, jak je to možné?

Řidičky a řidiči autobusů (linkových / mhd) mají budíček nastavený i na 3 hodinu ranní, a proč tak brzo?

První ranní autobusy v České republice obvykle vyjíždějí na linky velmi brzy ráno. Ve velkých městech (Praha, Brno, Ostrava, Pardubice, Hradec Králové, Olomouc) je provoz zahajován dříve, často už ve 4:00 ráno. V menších obcích je to o něco později, např. kolem 5:00.

Většina autobusových dopravců (městská hromadná doprava i regionální linky) začíná svůj provoz tak, aby zajistila spojení pro lidi, kteří dojíždějí do práce, do školy, k lékaři nebo na jiné ranní aktivity.

Příklady:
Praha (MHD): Některé autobusové linky vyjíždí už před 4:30.
Brno (MHD): Podobně, tedy kolem 4:30.
Regionální linky: Často kolem 5:00, aby se dostali do větších měst na ranní směny.

Jak dlouhou pak řidiči a řidičky autobusů mají směnu?

V současné době, kdy platí NV 589 a takzvané čekání mezi spoji se nezapočítává do pracovní doby řidiče, mají někteří směny dlouhé klidně i 14 hodin. Při kontrolách v rámci BOZP, které Odborový svaz dopravy pravidelně provádí u zaměstnavatelů (tam kde působí odborová organizace pod naší hlavičkou) nachází více jak 40 % turnusů závadných, které nedovolí řidičům a řidičkám napříkad řádné doby odpočinku, překračují maximální doby řízení a další. Turnusy obecně jsou taková “nekonečná práce”, kdy turnusy zkontrolujeme, upozorníme na chyby, dopravce je opraví, pak dojde ke změně jízdních řádů a při následné úpravě turnusů se nešvary často opět projeví.

Kolik hodin pak skutečně mají na odpočinek?

Zde nastává a začíná kámen úrazu. U některých takzvaných “turnusů”, řidičům a řidičkám “vychází” doba odpočinku mezi další směnou “papírově” minimálně na 11 hodin v kuse, případně je dle platné legislativy možné tuto dobu zkrátit na 9 hodin, ale to nejvýše třikrát mezi dvěma týdenními dobami odpočinku. Bohužel se však již nepočítá s přesunem od a k autobusu – kamionu. Spousta řididičů dojíždí, musí počítat s tím, že komunikace například nebude sjízdná atd. a tak jim pak ten reálný čas na odpočinek na uvedených 11 ba ani 9 hodin nevychází. Navíc, kdo z Vás umí usnout “na povel”… a proto se spousta řidičů a řidiček cítí unaveně. 

Jak můžete pomoct, nebo jak se zapojit?

Vyplňte prosím dotazník https://forms.office.com/e/4ja2SnRb0n pomocí kterého můžeme na základě získaných dat lépe informovat veřejnost a informovat vládní činitele a také přispět ke změně. Cílem je zlepšení pracovních podmínek řidičů a řidiček v autobusové a kamiónové dopravě. Sběr dat probíhá v rámci ETF (Evropské federace pracovníků v dopravě). Výsledky ankety budou zveřejněny na našem webu a také s nimi seznámíme veřejnost. A dále sledujte a sdílejte aktivity a informace, které v tomto směru Odborový svaz dopravy v roce 2025 bude tvořit.

Odpočinek řidičů a řidiček vnímá Odborový svaz dopravy jako velmi důležité téma. Únava totiž může vést k ohrožení nejen samotných řidičů, ale také ostatních cestujících. V posledních dnech došlo k několika vážnějším dopravním nehodám.

https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/staric-frydecko-mistecko-nehoda-autobus-zraneni.A250603_173743_ostrava-zpravy_epkbn

https://sumpersky.denik.cz/nehody/nehoda-autobusu-zlate-hory-33-zranenych-deti-ucitelka.html

https://www.novinky.cz/clanek/krimi-u-velkeho-tynce-pres-dvacet-zranenych-po-celnim-stretu-autobusu-a-osobniho-vozu-40522624

A co řidiči a řidičky kamionů?

Řidiči kamionů jsou na tom ještě hůře. Každodení kolony, které jim komplikují jejich každodenní práci. Objížďky, dopravní nehody… přitom tlak na to, aby bylo zboží včas na vykládce, aby stihl řidič nakládku. U toho si hlidá dobu jízdy, doby odpočinku… bez jakéhokoliv zázemí, bez rodiny, bez svého sociálního prostředí… pod to všechno se podepisuje únava za volantem. Je třeba změnit a měnit pracovní podmínky řidičů kamionů. Pojďte s námi do toho!

Jak můžete pomoct, nebo jak se zapojit?

Vyplňte prosím dotazník https://forms.office.com/e/4ja2SnRb0n pomocí kterého můžeme na základě získaných dat lépe informovat veřejnost a informovat vládní činitele a také přispět ke změně. Cílem je zlepšení pracovních podmínek řidičů a řidiček v autobusové a kamiónové dopravě. Sběr dat probíhá v rámci ETF (Evropské federace pracovníků v dopravě). Výsledky ankety budou zveřejněny na našem webu a také s nimi seznámíme veřejnost. A dále sledujte a sdílejte aktivity a informace, které v tomto směru Odborový svaz dopravy v roce 2025 bude tvořit.


0 komentářů

Napsat komentář

Avatar placeholder